Profesjonalne zdjęcie wizerunkowe to przewaga na rynku pracy i budowanie wizerunku eksperta w środowisku biznesowym. Dlaczego dobra fotografia jest tak ważna w budowaniu marki osobistej i co można zyskać dzięki niej?
NAUKOWE PODEJŚCIE DO TEMATU
Badanie przeprowadzone przez wydział psychologii Uniwersytetu York, wyróżniło 65 niezależnych cech, które wpływają na postrzeganie wizerunku. Posłużyło temu aż 158 punktów usytuowanych na twarzy. Do każdej cechy przypisane zostały 3 różne właściwości:
1. Dostępność na której wpływ ma rozmiar oraz obszar ust. Odstęp między wargami jak i ich zakrzywienie. Wynik pokrywał się z ogólnym stwierdzeniem mówiącym że uśmiech kojarzy się z otwartością.
2. Atrakcyjność w dużej mierze budowały oczy oraz źrenice. Wielkość oczu związana była z postrzeganiem wieku danej osoby.
3. Dominacja związana była z wysokością powiek, podkreśleniem kości policzkowych oraz odcieniami skóry.
Wyniki badania dostępne są tutaj. Badacze wykonali wizualizację twarzy ukazującą pełen zakres w każdym z trzech właściwości. W kolejności od najmniej do najbardziej dostępnej.
BUDOWANIE MARKI OSOBISTEJ – DLA KOGO?
Odpowiedź jest prosta: dla wszystkich, którym zależy na dobrej opinii innych.
Markę osobistą budujemy na co dzień. Mowa nie tylko o środowisku pracy, ale także prywatnie np. spotykając się ze znajomymi. Jest to nic innego, jak postrzeganie nas przez inne osoby.
Na temat budowania marki osobistej mówi się jednak najwięcej w środowisku pracy. Istotne jest, jak widzą nas koledzy z pracy, szef czy partnerzy biznesowi. Dzięki temu, mamy wpływ na to, czy w oczach innych jesteśmy niezależni, profesjonalni czy godni zaufania.
Markę osobistą lepiej budować więc świadomie niż pozostawić przypadkowi. Dlatego też warto na początku ustalić cel i zadać sobie pytania: co chcę osiągnąć i do kogo komunikować swoje działania?
Zagadnieniem marki osobistej najczęściej są zainteresowane osoby, które poszukują nowej pracy, są freelancerami lub pełnią kluczową reprezentacyjną rolę w firmie. Jednak bez względu na to, czym się zajmujesz, efektywne budowanie marki osobistej to bycie TOP OF MIND z zakresu działalności, którą się zajmujesz.
PO CO MI ZDJĘCIE WIZERUNKOWE? PRZECIEŻ MAM JUŻ ZDJĘCIE, TE DO DOWODU
SPRZED KILKU LAT…
Zapewne znasz ten zabawny fakt dotyczący zdjęć do dowodu, paszportu lub dyplomu – rzadko komu naprawdę się podobają. Co z tym robimy? Dodajemy je do CV czy biznesowych portali, ponieważ nie mamy innego, które moglibyśmy wykorzystać. Jeśli nie jesteśmy z nich zadowoleni, jak mamy budować swoją autentyczność i profesjonalizm w środowisku biznesowym? Nie czując poczucia własnej wartości, nie zbudujemy zaufania
wśród innych.
Zdjęcie wizerunkowe jest pierwszą rzeczą, na którą zwracamy uwagę, gdy kogoś nie znamy. Nie bez przyczyny na wszystkich kursach z zakresu aplikowania na rynek pracy i rozmów kwalifikacyjnych, temat dobrego zdjęcia jest poruszany jako jeden z pierwszych i najważniejszych elementów. Może on rzutować na inne informacje zawarte w Twojej aplikacji. Jeśli wykonane zdjęcie jest nieaktualne, słabej jakości, a Ty jesteś w stroju nieadekwatnym do aplikowanego stanowiska, osoba rekrutująca może uznać Cię za osobę nieodpowiedzialną i niepoważną.
Spójny wizerunek w social mediach to efekt profesjonalnej sesji biznesowej, która została przeprowadzona zgodnie z założeniem i celem klienta, a więc jest odzwierciedleniem jego indywidualnych potrzeb. Zdjęcie wykonane do dowodu czy paszportu nie zawsze wpisuje się w charakter miejsca,
w którym zamierzamy je opublikować. Dlatego tak ważne jest, aby przed sesją wizerunkową określić jej cel i omówić szczegóły podczas indywidualnej konsultacji z fotografem.
CO MOŻNA POKAZAĆ ZA POMOCĄ ZDJĘCIA WIZERUNKOWEGO?
Zdjęcie wizerunkowe, jak każdy inny rodzaj fotografii potrafi pokazać emocje i osobowość fotografowanej osoby. Bardzo często oceniamy innych już przy pierwszym spotkaniu, nawet tym nieoficjalnym, do którego należy dostarczenie CV do potencjalnego pracodawcy. Odpowiedzialny jest za to tzw. efekt aureoli, czyli tendencja do automatycznego przypisywania innym pozytywnych lub negatywnych cech osobowości. W zależności od celu wykonywanej sesji biznesowej, zdjęcia wizerunkowe mogą być mniej lub bardziej formalne. Zależy to zazwyczaj od zajmowanego stanowiska i rodzaju prowadzonej działalności. Jeśli jesteś właścicielem firmy lub zajmujesz kierownicze stanowisko, Twoje fotografie będą zapewne bardziej formalne, gdzie pokażesz swój profesjonalizm w prostocie zdjęć.
Natomiast planując sesję wizerunkową opartą na zainteresowaniach, będzie ona miała luźniejszy charakter, gdzie można popracować z dodatkami i gadżetami. Wszystko zależy również od Twojego charakteru oraz miejsca, gdzie zdjęcie docelowo będzie opublikowane (LinkedIn, Facebook, Twitter, Outlook itd.).
Z jednej fotografii wizerunkowej można rozpoznać osobę godną zaufania, doświadczoną, pewną siebie, zaangażowaną czy zorientowaną na cel. Dzięki takim cechom charakteru pokazanym na zdjęciu, na pewno zyskamy w oczach przyszłego pracodawcy czy klienta biznesowego.
SESJA WIZERUNKOWA RÓWNIEŻ DLA TWOJEGO ZESPOŁU Z FIRMY
Sesja wizerunkowa jest przeznaczona nie tylko dla klienta indywidualnego. To także doskonała okazja do przedstawienia wszystkim Twojego zespołu. Pierwsze wrażenie jest także istotne przy wejściu potencjalnego klienta na Twoją stronę internetową czy social media. Przedstawienie na portalach współpracowników buduje wiarygodność i pozytywny wizerunek firmy. Tak samo jak w przypadku indywidualnych zdjęć wizerunkowych,
podczas sesji grupowej celem fotografii jest ukazanie osobowości.
Wszystkie zdjęcia powinny być wykonywane w takiej samej stylistyce, co tworzyć będzie spójną całość. Tym samym, firma będzie prezentować się jako zorganizowana i profesjonalna. Wizerunkowa fotografia korporacyjna to także okazja do integracji całego zespołu, co wpływa na efektywność i jakość pracy. Po profesjonalnej sesji biznesowej, wzmacnia się u pracowników poczucie przynależności do firmy i zaufanie do pracodawcy.